W tym miejscu zamieszczamy wypracowane przez nas raporty, oświadczenia oraz komentarze do aktów prawnych [ do pobrania w formacie pdf na dole strony ]
Raporty wypracowane w ramach projektu MiCREATE
MiCREATE (Migrant Children in a Transforming Europe) to jeden z najważniejszych projektów badawczych, które składa się z konsorcjum jednostek naukowych z kilku europejskich krajów, którego nasze Stowarzyszenie jest członkiem. W badaniach przyjmujemy perspektywę dzieckocentryczną, analizując sytuację dzieci z doświadczeniem migracji w lokalnym środowisku edukacji.
Systematycznie będziemy publikować kolejne raporty z naszych badań, do których linki znajdziecie u dołu strony.
Charakterystyka wielokulturowego środowiska edukacyjnego w Krakowie w świetle procesów integracji
Prezentujemy nowe badanie integracji dzieci cudzoziemskich w środowisku szkolnym Między wrześniem a grudniem 2019 roku Stowarzyszenie wraz z partnerami z Fundacji Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie przeprowadziło analizę środowiska edukacyjnego w Krakowie w kontekście szans integracyjnych dzieci z doświadczeniem migracji. W powstałym raporcie po raz pierwszy bliżej opisano grupę dzieci migrujących w ujęciu statystyczno-demograficznym, spróbowano określić poziom wiedzy nt. wielokulturowości oraz przeanalizować kompetencje międzykulturowe pracowników edukacji, jak też dokonano twórczej ewaluacji nowych narzędzi integracyjnych, w tym pracy asystentów międzykulturowych. Raport i badanie powstało w ramach funkcjonowania Obserwatorium Wielokulturowości i Migracji - wspólnego projektu Urzędu Miasta Krakowa oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Z tym niezwykle ciekawym raportem możecie zapoznać się poniżej.
Uwagi do polskiej polityki migracyjnej
W związku z pojawieniem się w obiegu publicznym dokumentu „Polityka migracyjna Polski. Projekt z dnia 10 czerwca 2019 roku” uprzejmie prosimy, na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198) o udzielenie nam informacji dotyczącej:
1. Kim są autorzy projektu Polityka migracyjna Polski z dnia 10 czerwca 2019? Proszę o podanie imion, nazwisk, stanowisk oraz wykształcenia członków Zespołu do Spraw Migracji oraz ewentualnie innych autorów opracowania, jeżeli prace były zlecane na zewnątrz.
2. Kto redagował projekt Polityka migracyjna Polski z dnia 10 czerwca 2019
w Departamencie Analiz i Polityki Migracyjnej MSWiA? Proszę o podanie imion, nazwisk, stanowisk oraz wykształcenia.
3. Proszę o podanie autorów poszczególnych rozdziałów opracowania, tj. podanie imienia i nazwiska osoby odpowiedzialnej za dany fragment lub każdy inny
z wyróżnionych w tekście punktów dokumentu.
4. Czy i z jakim ekspertami Zespół do Spraw Migracji konsultował się przygotowując projekt Polityka migracyjna Polski?
5. Proszę o podanie, ile kosztowało przygotowanie projektu Polityka migracyjna Polski z dnia 10 czerwca 2019, a także wskazanie wysokości wynagrodzenia dla poszczególnych autorów?
W związku z upublicznieniem niniejszego dokumentu przedstawimy poniżej uwagi do jego treści jednocześnie wnosząc aby dokument ten został skierowany do szerokich konsultacji społecznych i na podstawie otrzymanych w tych konsultacjach uwag był napisany od nowa. Pożądanym byłoby aby Ministerstwo wskazało obszary, które z punktu widzenia polityki migracyjnej mają znaczenie dla państwa polskiego oraz dokonało operacjonalizacji tych obszarów, tak aby instytucje konsultujące projekt, wśród których winny się znaleźć podmioty akademickie, w tym Centrum Badań nad Migracjami PAN, Centrum Badań Migracyjnych UW Centrum Badań Migracyjnych UAM, Jagiellońskie Centrum Studiów Migracyjnych, organizacje pozarządowe działające na rzecz migrantów i edukacji międzykulturowej oraz samorządy mogły – na podstawie takiego szkieletu – opisać jak ich zdaniem winna wyglądać i być realizowana polska polityka migracyjna.
W obecnym brzmieniu przedstawiony dokument nie może być zaakceptowany, gdyż projektuje zarządzanie procesami migracyjnymi
w sprzeczności z prawami człowieka, w szczególności zaś poszanowaniem godności ludzkiej, zakazem dyskryminacji etnicznej i religijnej, wolnością wyznania, naruszając nie tylko polskie normy konstytucyjne, ale również zobowiązania międzynarodowe określone w Konwencji Genewskiej z 1951 roku, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, a przede wszystkim
w sprzeczności ze wspólną polityką migracyjną państw UE. Państwo polskie jest zobowiązane do poszanowania godności każdego człowieka, nadto nie może nikogo dyskryminować w życiu publicznym ze względu na pochodzenie lub narodowość,
a w szczególności wyznanie. Stąd, dokument w dużej mierze ksenofobiczny oraz islamofobiczny nie powinien w ogóle powstać.
Poniżej (plik do pobrania w pdf.) można się zapoznać z całością dokumentu skierowanego do MSWiA, w którym znajduje się szczegółowe ustosunkowanie się do treści upublicznionego dokumentu.
Przewodnik po procedurach legalizacji pobytu i zatrudnienia obcokrajowców w Polsce
Przewodnik powstał w ramach projektu: Program Otwarty Kraków - prowadzenie punktu informacyjnego w językach obcych, współfinansowanego ze środków Miasta Krakowa. Projekt realizowany był w 2018 roku przez Fundację Współpracy Polsko-Ukraińskiej "U-WORK" w partnerstwie z Fundacją Zustricz, Fundacją Wspierania Języka i Kultury polskiej im. Mikołaja Reja i Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL. Publikacja ma charakter przekrojowy i ma służyć przede wszystkim osobom czy organizacjom udzielającym porad w legalizacji pobytu i zatrudnienia obcokrajowcom w Polsce. Procedury opracowane zostały przez radcę prawnego dr. Adama Bulandrę. Zachęcamy do ściągania i przekazywania Przewodnika osobom czy instytucjom zajmującym się świadczeniem pomocy obcokrajowcom.
Rola współpracy organizacji pozarządowych z samorządem lokalnym w kształtowaniu polskiej polityki integracyjnej - dobre praktyki
Zachęcamy do zapoznania się z nowym artykułem dr. Adama Bulandry i dr. Jakuba Kościółka pt. "Rola współpracy organizacji pozarządowych z samorządem lokalnym w kształtowaniu polskiej polityki integracyjnej - dobre praktyki". Autorzy analizują możliwości angażowania się samorządu lokalnego w procesy integracji imigrantów w Polsce na przykładzie współpracy Stowarzyszenia INTERKULTURALNI PL z Miejskim Ośrodkiem Wspierania Inicjatyw Społecznych w Krakowie, która doprowadziła do wypracowania i przyjęcia programu "Otwarty Kraków".
Lekcje tolerancji. Pakiet edukacyjny dla nauczycielek i nauczycieli
Publikacja zawiera omówienie zagadnień z zakresu dyskryminacji i jej przeciwdziałania oraz rozumienia zagadnień tolerancji i otwartości na różnorodność kulturową. Kolejne rozdziały składające się na przewodnik zawierają scenariusze ćwiczeń poświęcone danym mniejszościom oraz ich wpływowi na kształtowanie się kultury polskiej. Przewodnik uwzględnia w pewnym zakresie także lokalny kontekst wielokulturowości poprzez omówienie genezy konfliktu sektariańskiego między Cracovią i Wisłą oraz jego konsekwencje, związane z szerzeniem antysemityzmu, ale także omawia wpływ różnych mniejszości na rozwój Krakowa.
Scenariusze zajęć oraz opis zagadnień pomocniczych podzielone są na dwa bloki – ogólny, obejmujący generalne zagadnienia związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji, tolerancją, rolą uprzedzeń i stereotypów w procesie wykluczania i nierównego traktowania określonych grup społecznych, oraz szczegółowy – dotyczący następujących zagadnień: mniejszości romskiej i jej dyskryminacji; przeciwdziałania rasizmowi; religiom świata oraz dyskryminacji na tle religijnym, z uwzględnieniem islamofobii; uchodźcom oraz stereotypom na ich temat; antysemityzmowi i jego źródłom, z uwzględnieniem sektariańskiego konfliktu między Cracovią a Wisłą.
Przeciwdziałanie mowie nienawiści. Podręcznik dla środowiska politycznego
Publikacja ta powstała w ramach projektu „Hate Speech Alert – przeciwdziałanie mowie
nienawiści w przestrzeni publicznej”, finansowego z Funduszy EOG w
ramach programu „Obywatele dla demokracji” i realizowanego przez
Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL i Fundację Dialog-Pheniben.
Zasadniczym zadaniem publikacji było dostarczenie politykom, głównie
parlamentarnym wiedzy z zakresu problematyki mowy nienawiści oraz
regulacji antydyskryminacyjnych, w tym charakterystyka najczęstszych
postaw skutkujących nierównym traktowaniem oraz opis grup, w największym
stopniu narażonych na dyskryminację, wykluczenie oraz nienawiść
społeczną.
Podręcznik składa się z kilku części. W pierwszej podana
jest definicja mowy nienawiści, tak jak zjawisko to jest rozumiane w
prawie międzynarodowym. Omówiony zostaje również stan polskiego prawa w
zakresie definiowania, przeciwdziałania i represjonowania wypowiedzi,
które wpisują się w definicję mowy nienawiści. Omówienie zagadnień
prawnych podparte jest konkretnymi przykładami i studiami przypadków.
Podręcznik
zawiera również analizę problemu relacji między wolnością słowa a mową
nienawiści oraz prawem do słusznej, racjonalnej krytyki zachowań innych
ludzi.
W dalszej części podręcznika omówiona zostaje rola środowiska politycznego w przeciwdziałaniu mowie nienawiści w przestrzeni publicznej. W podręczniku podkreślone jest zróżnicowanie traktowania różnych grup społecznych w zakresie ich ochrony przed zjawiskiem mowy nienawiści, szkalowania lub znieważania. Omawiane są przyczyny dyskryminacji osób ze względu na płeć, pochodzenie narodowe, etniczne lub rasowe, wyznanie lub bezwyznaniowość, wiek, niepełnosprawność lub orientację seksualną.
Ostatnia
część podręcznika poświęcona jest bezpośrednio językowi używanemu w
polityce oraz zawiera zalecenia poprawnego politycznie języka. Autorzy
tłumaczą dlaczego warto trzymać się reguł poprawności politycznej i
dlaczego jej reguły są społecznie pożyteczne, wbrew potocznym sądom i
stereotypom. Zalecenie związane z używaniem wrażliwego języka podzielone
są na zalecenia ogólne i szczegółowe, dotyczące poszczególnych grup,
wobec których prawo zakazuje dyskryminacji w życiu społecznymi i
politycznym.
Publikacja dostępna do pobrania u dołu strony.
Jak pisać nie dyskryminując. Przewodnik dla środowiska dziennikarskiego
Publikacja ta to jeden z wielu rezultatów realizacji projektu „Hate Speech Alert – przeciwko mowie nienawiści w przestrzeni publicznej”. Projektu zainicjowanego i wdrażanego przez Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL i Fundację Dialog-Pheniben, a finansowanego ze środków Funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji. Projekt Hate Speech Alert miał zapobiegać stosowaniu mowy nienawiści w przestrzeni publicznej oraz promować postawy przeciwstawiające się wrogiemu językowi używanego przez przedstawicieli środowiska politycznego i dziennikarskiego. Właśnie do przedstawicieli i przedstawicielek tego drugiego kierowany jest ten przewodnik.
Powstał on z myślą o dziennikarzach i dziennikarkach i podejmuje kwestie, które najczęściej poruszali podczas cyklicznych warsztatów o mechanizmach powstawania i przeciwstawiania się mowie nienawiści, którymi dzielili się z nami przez ponad rok realizacji wspomnianego projektu. „Jak pisać, nie dyskryminując…” jest pakietem edukacyjno-informacyjnym, poświęconym zjawisku mowy nienawiści. Ma on za zadanie pokazać, jak przeciwdziałać językowi nienawiści i ułatwiać unikanie go w pracy i działalności publicznej. Nie ma piętnować osób, wytykać błędów czy niewiedzy – jego celem jest dostarczenie rzetelnych informacji, faktów i definicji, które mogą być przydatne w codziennej aktywności osób ze środowiska politycznego i dziennikarskiego. Ma też skłonić do refleksji nad samym zjawiskiem mowy nienawiści oraz trudnościami i wątpliwościami, które się wiążą z przeciwdziałaniem, odpowiedzialnością i wrażliwością na inność. Ma pomóc w odpowiedzi na pytania, które zadajemy sobie codziennie, i pokazać, że zawsze warto działać i sprzeciwiać się niesprawiedliwości, agresji i nienawiści.
Publikacja do pobrania poniżej.
Zapraszamy do lektury!
Mowa nienawiści w przestrzeni publicznej. Raport z badań prasy w 2014 roku
Między październikiem 2014 roku a lipcem 2015 roku Stowarzyszenie zakończyło pracę nad diagnozą mowy nienawiści stosowanej przez polityków i dziennikarzy, która miała posłużyć wyodrębnieniu grup docelowych projektu Hate Speech Alert-przeciwko mowie nienawiści w przestrzeni publicznej. W ten sposób powstała publikacja "Mowa nienawiści w przestrzeni publicznej. Raport z badań prasy w 2014 roku". W ramach pracy nad publikacją dokonano ewaluacji i metaanalizy dotychczasowych danych i opracowań na temat tego zjawiska. Badania ilościowe otrzymanego od spółki Press Service materiału prasowego zakończyliśmy w kwietniu 2015 roku. W jego wyniku wytypowano trzy grupy wobec których stwierdzono najwyższy współczynnik współwystępowania języka charakterystycznego dla mowy nienawiści w otoczeniu wyrazów denotujących poszczególne grupy społeczne objęte badaniem.
Są to mniejszości seksualne, muzułmanie i Żydzi.
Analizę przeprowadzono za pomocą statystycznych narzędzi komputerowych w oparciu o automatyczną analizę słów oraz ich związków w badanych korpusach tekstowych. W ramach badania ilościowego analizie poddano 26 501 artykułów prasowych, które ukazały się pomiędzy 1 stycznia a 31 grudnia 2014 roku na temat 9 mniejszości w siedmiu gazetach codziennych oraz trzynastu tygodnikach. Dodatkowo, przeprowadziliśmy analizę jakościową zgromadzonego materiału w odniesieniu do 3 wyłonionych grup. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami naszej analizy. Poniżej zamieszczamy sam Raport oraz jego streszczenie.
O relacji między systemowym a społecznym obliczem ksenofobii w Polsce
Polecamy artykuł pt. " O relacji między systemowym a społecznym obliczem ksenofobii w Polsce", autorstwa członków naszego Zarządu - Adama Bulandry i Jakuba Kościółka. Artykuł ukazał się w piśmie "Studia migracyjne - Przegląd polonijny" nr 4/2014.
Lokalne/międzysektorowe polityki na rzecz Migrantów. Podsumowanie projektu
Przedstawiamy Państwu raport podsumowujący projekt „Lokalne Międzysektorowe Polityki na rzecz Integracji Imigrantów” prowadzony przez Fundację Inna Przestrzeń w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Homo Faber oraz Stowarzyszeniem INTERKULTURALNI PL.
Projekt dla nas niezwykle ważny – przy wielu inicjatywach podejmowanych w Polsce na rzecz integracji migrantów i migrantek, pozwolił on rozpocząć proces zacieśniania współpracy pomiędzy głównymi ośrodkami, które prowadzą te działania i tym samym wznieść się ponad perspektywę jednego miasta, czy też jednego rodzaju działalności. Poprzez zainicjowanie Forów – organizowanych w różnych lokalizacjach w Polsce, skupiących osoby z różnych sektorów – chcieliśmy pokazać znaczenie miast/samorządów w kształtowaniu sytuacji imigrantów i migrantek w kraju. Zależało nam również na jak największym włączeniu samych cudzoziemców i cudzoziemek do debaty. Półtora roku intensywnej pracy – głównie w Warszawie, Krakowie i Lublinie, przyniosło wiele ważnych wniosków co do kierunku dalszych działań.
Raport - dobre praktyki integracyjne
Zachęcamy do zapoznania się z Raportem wypracowanym w ramach projektu "Lokalne Międzysektorowe Polityki na rzecz Integracji Imigrantów" prowadzonego przez Fundację Inna Przestrzeń (Warszawa) w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Homo Faber (Lublin) i Stowarzyszeniem INTERKULTURALNI PL.
W Raporcie przedstawiono dobre praktyki z Glasgow, Galway, Malmo, Berlina i Lizbony, które można wykorzystać w Małopolsce, w szczególności w Krakowie.
Dobre praktyki wielokulturowe w Europie
Prowadzony przez Stowarzyszenie projekt lobbyingowy na rzecz wprowadzenia w Krakowie strategii przeciwdziałania rasizmowi i ksenofobii, prowadzony do maja 2013 roku przy wsparciu Fundacji im. Stefana Batorego, ma za zadanie zmienić podejście administracji lokalnej, w którym kwestie ochrony praw człowieka, równości i różnorodności uważane są kwestie poboczne, nie mające bezpośredniego przełożenie na jakość życia mieszkańców. Program w fazie swojej realizacji zakładał weryfikację praktyczną przyjętych założeń poprzez czerpanie z doświadczenia innych miast, które posiadają analogiczne rozwiązania. Stowarzyszenie przeprowadziło zatem cztery wizyty studyjne, podczas których został zebrany materiał służący dowiedzeniu skuteczności poszczególnych elementów strategii w zapobieganiu zjawisku ksenofobii i rasizmu. Otrzymane dokumenty, rady i zaobserwowane praktyki w niewątpliwy sposób zwiększyły naszą wiedzę o sposobach radzenia sobie ze zjawiskami rasizmu, ksenofobii, nienawiści i możliwymi konfliktami na tle etnicznym i narodowościowym oraz pozwoliły na sformułowanie rzeczowych i przekonujących argumentów w działaniach lobbyingowych na rzecz przyjęcia i wdrożenia przez Kraków analogicznych rozwiązań w ramach całościowej strategii programowej. Poniżej prezentujemy relację z tych wizyt uwzględniającą najważniejsze spostrzeżenia i opis prowadzonych w tych miastach działań.
Opinia w sprawie "Projektu ustawy o cudzoziemcach"
Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL opracowało i przesłało, w ramach konsultacji społecznych, do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych opinię na temat "Projektu ustawy o cudzoziemcach".
Multicultural Europe - are we really united in diversity?
Publikacja jest efektem warsztatów atydyskryminacyjnych, które odbyły się pomiędzy 17 a 21 kwietnia 2012 w ramach projektu „Wielokulturowa Europa – czy naprawdę jesteśmy zjednoczeni w różnorodności”. Wzięło w nim udział 15 osób z 12 krajów europejskich. Zawiera ona ćwiczenia, które były wykorzystywane podczas warsztatów.
Projekt strategii przeciwdziałania rasizmowi i ksenofobii
Dokument zawiera opis występujących w Krakowie problemów, określenie zadań dla poszczególnych służb i organizacji, określenie katalogu obowiązków i ciężaru odpowiedzialności za ich wykonanie, wskazanie sposobów i administracyjnych ścieżek postępowania w przypadku konieczności reakcji na dany, określony akt lub zachowanie. Strategia określa również sposoby prowadzenia działań typowo prewencyjnych, obejmujących zadania publiczne w sferze edukacji, kształtowania przestrzeni publicznej, organizacji imprez masowych, a także kampanii społecznych.
Suplement do raportu "Cudzoziemcy w Krakowie"
Suplement jest podsumowaniem prawie rocznej pracy na rzecz dostosowania krakowskich instytucji do potrzeb obcokrajowców. Prezentujemy w nim stan wprowadzenia naszych rekomendacji, czyli co do tej pory udało się zmienić. Dodatkowo publikacja zawiera część napisaną w całości przez obcokrajowców, którzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat życia w Krakowie. Działania finansowane były przez Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu Demokracja w Działaniu – Nadzór.
Raport "Cudzoziemcy w Krakowie"
Monitoring krakowskich instytucji publicznych pod kątem ich
dostosowania do potrzeb obcokrajowców mieszkających w Krakowie lub go
odwiedzających.
Informacje przedstawione w raporcie są rezultatem 7 miesięcznego projektu monitoringowego realizowanego przez Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL
między styczniem a lipcem 2011 roku. Działania finansowane były przez
Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu Demokracja w Działaniu –
Nadzór. Długofalowym celem projektu jest ułatwienie cudzoziemcom funkcjonowania w Krakowie.