projekty realizowane

logo alphabetica

"ALPHABETICA aims to provide effective solutions that allow children and young people at risk of poverty or social exclusion to access arts and arts-based education through co-creative participatory research actions."

Styczeń 2025 - czerwiec 2028

Nowy projekt Stowarzyszenia INTERKULTURALNI PL oraz większości naszych europejskich partnerów z zakończonego projektu NEW ABC – ALPHABETICA ma na celu dostarczenie skutecznych rozwiązań umożliwiających dzieciom i młodzieży zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym dostęp do sztuki i edukacji artystycznej poprzez współtworzone i partycypacyjne działania badawcze.

W ramach projektu ALPHABETICA zostanie przeprowadzonych 12 pilotażowych działań w 8 krajach europejskich, których celem jest wzmocnienie transformacyjnego wpływu aktywnego uczestnictwa w społecznościowych działaniach artystycznych opartych na współtworzeniu. Badania pilotażowe obejmą środowiska szkolne oraz pozaszkolne, angażując dzieci i młodzież w wieku od 3 do 18 lat, a także dorosłych w różnym wieku.

Projekt opiera się na syntezie teorii młodzieżowych badań partycypacyjnych, teorii zmiany, pedagogiki troski (care), miłości (love) i zachwytu (enchantment), pedagogiki przeszłości, teraźniejszości i wyobrażonej przyszłości, a także podejścia pozahumanistycznego (more-than-human approach). Ramy te umożliwiają refleksyjną i pogłębioną eksplorację złożonej codzienności dzieci i młodzieży, oferując jednocześnie możliwości kreatywnej ekspresji i tworzenia znaczeń, uczestnictwa, rozwijania umiejętności oraz budowania relacji.

Projekt ALPHABETICA przyjmie podejście transformacyjne poprzez:

  • Dostarczenie jakościowych i ilościowych danych na temat postaw wobec sztuki oraz jej postrzegania przez dzieci, rodziny, edukatorów i decydentów
  • Zastosowanie partycypacyjnych i opiekuńczych podejść pedagogicznych w celu dokonania opartej na dowodach oceny instrumentalnych rezultatów edukacji artystycznej, jej transformacyjnego wpływu oraz możliwości przeniesienia efektów na inne obszary życia dzieci i młodzieży
  • Kształtowanie i promowanie pedagogiki troski i zaopiekowania, która poprzez edukację artystyczną wspiera zaangażowanie w uczenie się przez całe życie
  • Opracowanie opartych na dowodach rekomendacji dla polityki publicznej.

Polski zespół badawczy przede wszystkim jest odpowiedzialny za pakiet roboczy nr 3. Głównym celem WP3 jest systematyczne mapowanie i analiza istniejących dobrych praktyk, które zapewniają powszechny dostęp do sztuki i edukacji artystycznej dla dzieci i młodzieży. Ponadto WP3 dąży do opracowania kompleksowego programu szkoleniowego dla nauczycieli i edukatorów, skoncentrowanego na integracji edukacji artystycznej z formalnymi programami nauczania. Inicjatywa badawcza ma na celu identyfikację i rozpowszechnienie najlepszych praktyk oraz wyposażenie nauczycieli w narzędzia i strategie sprzyjające włączeniu społecznemu w edukacji artystycznej. Poprzez podniesienie tych praktyk z poziomu lokalnych eksperymentów do spójnej polityki edukacyjnej UE, badania mają przyczynić się do rozwoju edukacji artystycznej na szerszą skalę.

W ramach tych działań zespoły badawcze w poszczególnych krajach przeanalizują oficjalne programy nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, średnim i uniwersyteckim w swoich krajach. Celem jest zebranie danych i analiza integracji, pozycjonowania oraz struktury edukacji artystycznej w tych programach. Badania umożliwią porównanie między krajami, uwzględniając różnice kulturowe, społeczno-ekonomiczne oraz inne czynniki.

Każdy partner zorganizuje również  panele dyskusyjne z udziałem edukatorów i interesariuszy, aby omówić praktyczne wdrożenie metod edukacji artystycznej w szkołach. Celem jest identyfikacja i dokumentacja najlepszych praktyk oraz przeszkód w ich wdrażaniu. Będziemy dbali aby panele reprezentowały różnorodne środowiska społeczne, tak wielkomiejskie, jak i małomiasteczkowe i wiejskie. Mają one dostarczyć wiedzy o czynnikach ograniczających dostępność do wiedzy, nauki i działań z pola sztuki oraz możliwości ich przezwyciężenia – mają być jedną z podstaw dla modułu szkoleniowego nauczycieli oraz określenia wskaźników ubóstwa edukacyjnego. Celem tego ostatniego działania jest identyfikacja niedostatków w polityce i praktykach edukacyjnych, które prowadzą do wykluczenia dzieci z dostępu do edukacji artystycznej. Proces zbierania danych obejmie badania ankietowe (ponad 500 w każdym kraju) oraz jakościowe. Powstała siatka wskaźników będzie stanowić podstawę do kolejnych działań rzeczniczych oraz tworzenia modelu szkoleniowego.

Innowacyjny model szkoleniowy dla nauczycieli, ma na celu integrację edukacji artystycznej do ogólnej podstawy programowej oraz wykorzystanie tego rodzaju metod w przeciwdziałaniu ubóstwu edukacyjnemu. Moduł szkoleniowy obejmie następujące elementy:

  • Zrozumienie czynników wykluczenia,
  • Strategie integracji w programach nauczania,
  • Podejścia pedagogiczne,
  • Kompetencje kulturowe,
  • Możliwości rozwoju zawodowego.

Końcowym celem naszych działań projektowych ma być podniesienie istoty edukacji artystycznej do poziomu polityki edukacyjnej. Zadanie to skoncentruje się na przekształceniu wyników projektu ALPHABETICA w konkretne wytyczne polityczne na poziomie krajowym i unijnym, mające na celu zmniejszenie wskaźników ubóstwa edukacyjnego. Działania obejmą:

  • Prezentację wyników,
  • Komunikację z ministerstwami edukacji,
  • Propozycję wytycznych politycznych na poziomie UE.

W ramach projektu będziemy również prowadzić działania pilotażowe. Nasz pilot odwołuje się do wiersza Tadeusza Nowaka „Psalm o nożu w plecach” i nosi nazwę „Ja w cylindrze, ja boso”

Działania, które chcemy przeprowadzić z młodzieżą licealną w trzech różnych środowiskach społecznych będzie dotyczył zagadnienia, w jaki sposób włączenie (lub intensyfikacja) kontaktów ze sztuką w ramy formalnej edukacji wpłynie zarówno na szkolną, jak i pozalekcyjną sferę życia uczniów, w tym na takie aspekty jak: wiedza, samoocena, samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących zaangażowania w sztukę i kulturę, pewność siebie w tym zaangażowaniu, niezależne próby ekspresji artystycznej, wybór kierunku akademickiego, aspiracje, myślenie krytyczne itp. Innymi słowy, celem pilotażu jest zbadanie potrzeb nastolatków (w wieku 15–18 lat) związanych z ich kontaktem ze sztuką, identyfikacja barier w dostępie do niej, rozpoznanie ich preferencji oraz określenie roli sztuki w ich życiu (zarówno w edukacji, jak i życiu osobistym). Ponadto, pilotaż oceni, w jaki sposób działania artystyczne, w których uczniowie uczestniczyli i które współtworzyli w ramach działań pilotażowych, wpłynęły na ich podstawowe potrzeby i aspiracje, a także na ich wybory i życiowe ścieżki.

Projekt ALPHABETICA rozpoczął się w styczniu 2025 roku i potrwa do czerwca 2028 roku. Realizowany jest w ramach programu Komisji Europejskiej Horizon Europe (European Research Executive Agency REA – konkurs Horizon Europe – HORIZON-CL2-2024-TRANSFORMATIONS-01, nr grantu: 101177819).

 

Projekt NEW ABC ruszył pełną parą kw

"New ABC - Networking the Educational World: Accross the Boundaries for Community Building"

Styczeń 2021 - sierpień 2024

Liderem międzynarodowego projektu “New ABC – Networking the Educational World: Accross the Boundaries for Community Building”, realizowanego w ramach programu Horizon 2020 jest Alma Mater Studiorum – Università di Bologna. Projekt będzie realizowany od 2021 roku przez cztery lata, a weźmie w nim udział czternastu partnerów z dziewięciu krajów. To już drugi projekt naukowy Stowarzyszenia realizowany w ramach tego unijnego programu badań i innowacji.

New ABC (Nowe Abecadło) to projekt nakierowany na wszechstronny rozwój i integrację dzieci w środowisku lokalnym ze szczególnym naciskiem na różnorodne formy edukacji. W projekcie oprócz badań terenowych przeprowadzimy pilotażowe mini projekty integracyjne w każdym z krajów uczestniczących w projekcie oraz przetestujemy projekty z innych krajów, badając jak można dostosować je do warunków lokalnych. Polski projekt skupi się na poszukiwaniu i budowaniu wspólnej tożsamości opartej na historii regionalnej, narodowej i ponadnarodowej. Umożliwi dzieciom współpracę z asystentami międzykulturowymi przy projektach artystycznych, które pomogą im się zakorzenić w nowym miejscu i odnaleźć siebie w nowym, nieustannie przekształcającym się świecie.

Stowarzyszenie odpowiedzialne będzie za stworzenie przewodnika działań w projekcie oraz metodologii realizacji i współtworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych w szkołach. Przyświecają nam takie założenia jak podejście całościowe do dzieciństwa (whole-child approach), oddolne tworzenie dobrych praktyk (bottom-up approach), badania oparte na partycypacji (participatory research actions), zdolność do opieki i współczucia, współtworzenie. Będziemy pracować ze świetnym i sprawdzonym Zespołem badawczym, którego trzon tworzą Urszula Majcher-Legawiec, Jagoda (Jadwiga) Romanowska, Joanna Durlik, Adam Bulandra, a dbać o nich i ich dobrostan oraz o powodzenie całego przedsięwzięcia będzie koordynator Jakub Kościółek.

projekty realizowane

Projekt NEW ABC ruszył pełną parą kw

"New ABC - Networking the Educational World: Accross the Boundaries for Community Building"

Styczeń 2021 - sierpień 2024

Liderem międzynarodowego projektu “New ABC – Networking the Educational World: Accross the Boundaries for Community Building”, realizowanego w ramach programu Horizon 2020 jest Alma Mater Studiorum – Università di Bologna. Projekt będzie realizowany od 2021 roku przez cztery lata, a weźmie w nim udział czternastu partnerów z dziewięciu krajów. To już drugi projekt naukowy Stowarzyszenia realizowany w ramach tego unijnego programu badań i innowacji.

New ABC (Nowe Abecadło) to projekt nakierowany na wszechstronny rozwój i integrację dzieci w środowisku lokalnym ze szczególnym naciskiem na różnorodne formy edukacji. W projekcie oprócz badań terenowych przeprowadzimy pilotażowe mini projekty integracyjne w każdym z krajów uczestniczących w projekcie oraz przetestujemy projekty z innych krajów, badając jak można dostosować je do warunków lokalnych. Polski projekt skupi się na poszukiwaniu i budowaniu wspólnej tożsamości opartej na historii regionalnej, narodowej i ponadnarodowej. Umożliwi dzieciom współpracę z asystentami międzykulturowymi przy projektach artystycznych, które pomogą im się zakorzenić w nowym miejscu i odnaleźć siebie w nowym, nieustannie przekształcającym się świecie.

Stowarzyszenie odpowiedzialne będzie za stworzenie przewodnika działań w projekcie oraz metodologii realizacji i współtworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych w szkołach. Przyświecają nam takie założenia jak podejście całościowe do dzieciństwa (whole-child approach), oddolne tworzenie dobrych praktyk (bottom-up approach), badania oparte na partycypacji (participatory research actions), zdolność do opieki i współczucia, współtworzenie. Będziemy pracować ze świetnym i sprawdzonym Zespołem badawczym, którego trzon tworzą Urszula Majcher-Legawiec, Jagoda (Jadwiga) Romanowska, Joanna Durlik, Adam Bulandra, a dbać o nich i ich dobrostan oraz o powodzenie całego przedsięwzięcia będzie koordynator Jakub Kościółek.

"MICREATE - Dzieci migrujące i społeczności w zmieniającej się Europie"

Styczeń 2019 - czerwiec 2022

Stowarzyszenie w styczniu 2019 r. rozpoczęło nowy, międzynarodowy projekt, którego liderem jest Science and Research Centre (Znanstveno-Raziskovalno Središč e Koper) z Koper w Słoweni, we współpracy z trzynastoma innymi uczestnikami pod nazwą “MICREATE – Dzieci migrujące i społeczności w zmieniającej się Europie” (“MICREATE – Migrant Children and Communities in a Transforming Europe”) finansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Horizon 2020 (numer umowy grantowej 822664).

Ogólnym celem projektu jest stymulowanie włączania różnych grup dzieci migrantów poprzez przyjęcie podejścia skoncentrowanego na dziecku oraz ich integracji w sferze edukacji i na poziomie postulatów politycznych. W oparciu o potrzebę ponownego spojrzenia na politykę integracyjną z jednej strony i spójność ze szczegółowym celem programu naukowego z drugiej strony, projekt badawczy ma na celu kompleksowe zbadanie współczesnych procesów integracji dzieci migrantów w celu ich wzmocnienia. Projekt wychodzi z założenia, że kraje europejskie i ich systemy edukacyjne napotykają różnorodne wyzwania związane z rosnącą różnorodnością etniczną, kulturową i językową, a zatem ma na celu: 1) określenie istniejących praktyk integracji dzieci migrantów na poziomie regionalnym i lokalnym poprzez zbieranie danych i ich wtórną analizę; 2) analizę społecznych skutków tych programów integracyjnych poprzez prowadzenie studiów przypadków w dziesięciu krajach, w których zastosowane zostaną jakościowe i ilościowe badania, oparte o metodologię ukierunkowaną na dzieci; 3) rozwój narzędzi integracyjnych oraz identyfikację inwestycji społecznych, w szczególności w polityce edukacyjnej i systemach szkolnictwa, które mają na celu wzmocnienie pozycji dzieci.

Projekt, eksplanacyjny w swej naturze, służy rozwiązywaniu konkretnych problemów. Jego eksploracyjna część dotyczy głównie podejścia skoncentrowanego na dziecku, pozwalającego lepiej zrozumieć wyzwania integracji oraz potrzeby migrantów. Jednak wyniki badań eksploracyjnych zostaną wykorzystane do tworzenia narzędzi i polityki w sposób wyraźnie ukierunkowane na rozwiązywanie problemów – w celu stymulowania integracji migrantów, wzmocnienia pozycji dzieci migrantów i odkrycia ich umiejętności jeszcze w ramach (angażujących też ich) badań. Nastąpi to poprzez stworzenie Laboratorium Integracji i Laboratorium Polityki, w którym głos dzieci, wyniki badań terenowych i analiza badań zastanych zostaną przełożone na praktyki i środki, dostępne dla specjalistów i praktyków oświatowych, a także na ramy polityki integracji migrantów, bardziej ukierunkowanej na dziecko, aby stymulować ich włączenie społeczne i skuteczne zarządzanie różnorodnością kulturową.

Projekt finansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Horizon 2020
(numer umowy grantowej 822664).

"Małopolska przyjazna cudzoziemcom - wsparcie w integracji i adaptacji obywateli państw trzecich"

Wrzesień 2018 - czerwiec 2021

Stowarzyszenie zostało realizatorem zadań w ramach projektu “Małopolska przyjazna cudzoziemcom – wsparcie w integracji i adaptacji obywateli państw trzecich”. W ramach projektu będziemy organizować wydarzenia kulturalno-integracyjne, wśród nich między innymi wielokulturowe kino plenerowe, dzień dziecka, gry miejskie, warsztaty i wycieczki. O planowanych wydarzeniach będziemy informować na naszej stronie internetowej i Fanpage’u.

Projekt finansowany jest z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji.

projekty realizowane

"New ABC - Networking the Educational World: Accross the Boundaries for Community Building"

Styczeń 2021 - sierpień 2024

Liderem międzynarodowego projektu “New ABC – Networking the Educational World: Accross the Boundaries for Community Building”, realizowanego w ramach programu Horizon 2020 jest Alma Mater Studiorum – Università di Bologna. Projekt będzie realizowany od 2021 roku przez cztery lata, a weźmie w nim udział czternastu partnerów z dziewięciu krajów. To już drugi projekt naukowy Stowarzyszenia realizowany w ramach tego unijnego programu badań i innowacji.

New ABC (Nowe Abecadło) to projekt nakierowany na wszechstronny rozwój i integrację dzieci w środowisku lokalnym ze szczególnym naciskiem na różnorodne formy edukacji. W projekcie oprócz badań terenowych przeprowadzimy pilotażowe mini projekty integracyjne w każdym z krajów uczestniczących w projekcie oraz przetestujemy projekty z innych krajów, badając jak można dostosować je do warunków lokalnych. Polski projekt skupi się na poszukiwaniu i budowaniu wspólnej tożsamości opartej na historii regionalnej, narodowej i ponadnarodowej. Umożliwi dzieciom współpracę z asystentami międzykulturowymi przy projektach artystycznych, które pomogą im się zakorzenić w nowym miejscu i odnaleźć siebie w nowym, nieustannie przekształcającym się świecie.

Stowarzyszenie odpowiedzialne będzie za stworzenie przewodnika działań w projekcie oraz metodologii realizacji i współtworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych w szkołach. Przyświecają nam takie założenia jak podejście całościowe do dzieciństwa (whole-child approach), oddolne tworzenie dobrych praktyk (bottom-up approach), badania oparte na partycypacji (participatory research actions), zdolność do opieki i współczucia, współtworzenie. Będziemy pracować ze świetnym i sprawdzonym Zespołem badawczym, którego trzon tworzą Urszula Majcher-Legawiec, Jagoda (Jadwiga) Romanowska, Joanna Durlik, Adam Bulandra, a dbać o nich i ich dobrostan oraz o powodzenie całego przedsięwzięcia będzie koordynator Jakub Kościółek.